Onze CHanGEmakers 2019: 12 jongeren in actie voor een gendergelijke wereld!

De focus van de CHanGE-campagne 2019 lag op verhalen van activisten en organisaties die strijden voor SRGR in vluchtelingencontexten. Tijdens de zomer trokken onze CHanGEmakers in drie teams naar Libanon, Marokko en Oeganda.

In het najaar van 2019 vroegen de CHanGEmakers tijdens hun Come In Out-campagne meer aandacht voor de complexe verhalen van LGBT+-migranten.

CAMPAGNE 2019

Na drie intensieve voorbereidingsweekends trok onze nieuwe lichting CHanGEmakers deze zomer in drie teams naar Libanon, Marokko en Oeganda. Ze spitsten hun oren en trokken hun ogen wijd open om zich te laten inspireren door moedige individuen en krachtige bewegingen die zich inzetten voor gendergelijkheid en seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR).

Tijdens hun najaarscampagne in 2019 vroegen de CHanGEmakers met hun Come In Out-campagne meer aandacht voor de complexe verhalen van LGBT+-migranten. LGBT+-personen hebben vaak geen andere optie dan te migreren naar een ander land. Tijdens de Come In Out-campagne legden de CHanGEmakers drempels bloot waarmee LGBT+-migranten zowel tijdens hun vlucht, reisroute, asielprocedure en aankomst in een nieuw thuisland mee te maken krijgen.

Het dominante mannelijkheidsbeeld en geweld op vrouwen zijn tendensen die wereldwijd verspreid zijn. Maar er zijn ook op veel plekken organisaties die dit in vraag stellen en een positief alternatief willen aanbieden. Onze lichting CHanGEmakers van 2019 lieten zich inspireren door tal van organisaties die ijveren voor een positiever mannelijkheidsbeeld los van stereotypen.

In tegenstelling tot deze organisaties in andere landen, gebeurt er in België nog weinig rond dit onderwerp. Daarom ontstond de campagne overMANd. De voorjaarscampagne in 2020 bestaat uit workshops voor scholieren uit de 3de graad die onze CHanGEmakers opstelde op basis van theoretische inzichten, bestaande methodieken en input van organisaties wereldwijd.

MET DE STEUN VAN