Recensie Pantaleón (Mario Vargas Llosa, 1973, originele titel: Pantaleón y las visitadoras)

Deze roman, volgens Vargas Llosa gebaseerd op waargebeurde feiten, vertelt het verhaal van legerkapitein Pantaleón Pantoja, een loyale en gedisciplineerde officier die door zijn superieuren op een bijzondere missie wordt gestuurd. Hij moet namelijk een nieuwe legerafdeling opzetten in het Amazonegebied met als opdracht de sterke seksuele verlangens van de soldaten, die vaak in afgelegen posten in het regenwoud zijn gestationeerd, te bevredigen. Hoewel kapitein Pantoja dit moeilijk in overeenstemming kan brengen met zijn strikte moraal, neemt zijn plichtsbesef de bovenhand en zet hij een dienst op die één van de efficiëntste wordt van het leger. Met een nauwgezette planning krijgen alle soldaten de kans om op gezette tijden en binnen een vaste tijdslimiet beroep te doen op de diensten van speciaal gerekruteerde prostituees. Naarmate de aanvankelijk strikt geheime afdeling van Pantoja toch bekend wordt bij de lokale bevolking, leidt dit al snel tot onvoorziene problemen.

JP: Deze korte roman van Vargas Llosa is een ideale introductie tot zijn werk, vooral door de luchtige toon waarin het verhaal wordt verteld. De punctuele nauwgezetheid waarin de plichtsbewuste kapitein Pantoja zijn geheime missie volbrengt – in feite de oprichting van een door het leger gesanctioneerd prostitutienetwerk –  maakt het in de eerste plaats tot een komisch boek. Een aanrader voor iedereen met interesse in de Peruaanse literatuur en zeker voor zij die van plan zijn in het Amazonegebied te verblijven.