‘My Name is Khan’ – Karan Johar (2010)

My Name is Khan is een Indische film waarin het zogenaamde gouden paar van Bollywood, Shah Rukh Khan en Kajol, de hoofdrollen opnemen. De film werd zowel in India als in het buitenland een groot commercieel succes.

Het verhaal focust op Rizwan Khan, die opgroeit in een Indische moslimfamilie en door zijn autisme een bijzondere aandacht krijgt van zijn moeder. Zijn broer Zakir is hierdoor regelmatig jaloers en besluit carrière te maken in de Verenigde Staten. Wanneer hun moeder sterft, ziet Zakir echter geen andere mogelijkheid dan zijn autistische broer op te nemen in zijn gezin. Eens in de VS ontmoet Rizwan een hindoeïstische vrouw genaamd Mandira op wie hij op slag verliefd wordt. Hij slaagt erin haar hart te veroveren, mede door zijn goede verstandhouding met haar zoontje uit een vorig huwelijk, en niet veel later trouwen ze. Hun gelukkige gezinsleven wordt echter abrupt verstoord na de aanslagen van 9/11.

JP: Wat begint als een lichtvoetige feelgoodfilm, ontwikkelt zich al snel tot een drama van een man op zoek naar erkenning en mededogen. De film speelt sterk in op de gevolgen van 9/11 voor de moslimbevolking in de Verenigde Staten, die te maken kregen met een verhoogd wantrouwen en soms zelfs vijandigheid van een deel van hun landgenoten. Toch kon ook een zeemzoet einde niet ontbreken, een traditie die zowel in Bolly- als in Hollywood graag in ere wordt gehouden. Een realistisch drama moet je dus niet verwachten en ook de kritische aanklacht tegenover de toenemende islamfobie in de VS gaat hierdoor een beetje verloren.

LR: ‘Bolly-en Hollywood’ leggen de handen in elkaar. Geen typische zang-en dansscènes wat bijna vanzelfsprekend lijkt te zijn voor de Indiase filmcultuur. Met de bekende woorden ‘My name is Khan and I am not a terrorist’ doorkruist het hoofdpersonage, wie tevens lijdt aan het syndroom van Asperger,  Amerika met als doel voormalig president Obama te bereiken. ‘My Name Is Khan’ blijkt een stuk minder ‘kitscherig’, maar laat ons toch meeslepen in een sentimenteel tafereel van romance en drama. De verschillende religies en achtergronden van de hoofdpersonages weerspiegelen het diverse, kleurrijke India,  dit binnen een Amerikaanse context.  Een meeslepend en inspirerend verhaal, waarbij de hoofdpersonages geconfronteerd worden met een wereld steeds grimmiger en intoleranter, daar waar het ook hoop creëert voor een betere wereld van morgen.